شعرنو یا شعر نوع جای می خواندم صادق هدایت "کولت"نویسنده زن فرانسوی را "پتیاره"خوانده بوداز این حرف هدایت بسیار تعجب کردم.همیشه این سوال برای ام پیش می امد که چراهدایت mehr چنین لقبی به این نویسنده فرانسوی داده چون حداقل این واقعیت برای من ثابت شده که هدایت یکی از راستگو ترین و با انصاف ترین ایرانیانی mehr است که من می شناسم.اما چرا این قضیه را بیان کردم برای خود داستان جداگانه ای دارد .چندی پیش به مناسبت سالروز تولد علی اسفندیاری پدر شعر نو فارسی مراسمی در یکی از محافل ادبی شهرمان برگزار شد به اسرار یکی از دوستان به این محفل رفتم.جلسه شب شعر شروع شد و یک عده مدعی شاعری با قیافه های عجیب و غریب و تیپ های به ظاهر روشنفکری در مجلس نمایان شدند .تا انجای که بنده می دانم "شاعر"به معنای "اگاه"است ولی انچنان اگاهی نه در ظاهر و نه در اشعار این شاعران عزیز پیدا نمی شد اولین شاعر خانمی بود که زنگ اول را زد و شروع به سرائیدن کرد.تیپ و قیافه اش که ما را به یاد "لی لی گاگا"می mehr انداخت ولی باور کنید ما از شعر او هیچ دستگیرمان نشد نفر بعدی نیز که انگار از قرون وسطی می امد و شعری کلاسیک mehr با وزنهای تکراری غزل وار خواند و حوصلمان را بیشتر سر برد.ما mehr هم که کنار دوستمان نشسته بودیم و مرتب پشت سر هم تقلید مهران مدیری در سریال مرد هزار چهره را در می اوردیم و می گفتیم"به به خیلی هم خوب" .مدعیان پشت سر هم امدن و شروع به خواندن کردن و حال بنده را پشت سر هم خراب تر کردن به هر حال جلسه رو به پایان بود که یکی از اقایان شاعر(البته این لقبی است که حضرات به خودشان می دادند)مجلس را با شعر هیجان انگیز خود شلوغ تر کرد ایشان شعر حافظ را به صورت شعر نو در اورد ه بود البته تغییراتی نیز در ان قائل شده بود جلسه با کشف چندین استعداد جدید به پایان رسید(نکته ای که یکی از ناظران به شعرای جوان می گفت)اخر جلسه از این شاعر جوان به طعنه پرسیدم مقصودت از این شعر چه بود با اعتماد به نفس تمام عرض داشتند اصولا ما شعرا یک رمز و رازهای بین هم داریم که فقط خودمان متوجه می شویم بنده متوجه عرض ایشان نشدم .و فکر کردم ایشان شعرای مجلس را می فرمایند و دوباره پرسیدم نه منظورم شعر حافظ بود دوباره ایشان با اعتماد به نفس بیشتر عرض داشتند که گفتم ما شاعران که حافظ نیز مستثنی نیست بین خودمان رمز و رازهای داریم این رمز و رازی بود بین من و حافظ از انجای که بنده کمی رک تشریف دارم در جواب ایشان گفتم حافظ را با خودتان مقایسه می کنید که ایشان از کوردر رفتند و به قول بچه ها اتشی شد خانمی که در کنار ایشان ایستاده بود و در مجلس حضور فعالی داشت و به قول رفیقمان باید از پریز می کشیدمش وارد بحث ما شد و پا برهنه پرید وسط صحبت ما و با قاطعیتی mehr که به عصبانیت بیشتر شباهت داشت اظهار داشتند شما درک این نوع شعر را ندارید ایشان (اقا...)در این شعر با حافظ دیالوگ کرده.همین طور که حافظ در شعرهایش با معشوق دیالوگ می کرده .بعد ایشان اظهار داشتند امثال شما شعر خوب نمی فهمید اصلا نمی دانید دیالوگ چیست بنده بعداز اظهارات حکیمانه و فیلسوفانه خانم شاعر یاد حرف صادق هدایت عزیز افتادم . نیما یوشیج علی اسفندیاری ملقب به نیما یوشیج پدر شعر نو فارسی است او به غیر از مشققت های که در راه سبک جدید خود کشید با مشکلات بسیار دیگری روبرو بود یکی از این مشکلات مدعیانی بودند که بعداز ظهور نیما خود را قبل از او مبتکر شعر نو می دانستند و مدعی بودند که انها مبتکر شعر نو بودند.بیشتر این مدعیان تحصیل کرده های خارج از کشور و کاملا تحت تاثیر مکتب سورئالیستی که بر هنر ان زمان اروپا تسلط کامل داشت بودند.اولی ن مجموعه شعری که خود را مدعی شعر نو می دانست توسط منوچهر شیبانی در سال 1324 با نام جرقه وارد بازار شد البته قبل از او در سال1318پرتو تندر کیا خود را مبتکر شعر نو دانسته بود و شعر نیما را کلماتی بی معنی که اتفاقی کنار هم قرار گرفته اند می دانست .ناتل خانلری پسر خاله نیما نیز یکی از این مدعیان بود هر چند که به ظاهر این امر را بروز نمی داد ولی از رفتارها او کاملا می شد این قضیه را برداشت کرد.اواخر دهه 30 و با شروع دهه 40 شعر نو به دوران اوج خود می رسداین اوجگیری به خاطر ستارگان ی همچون شاملو اخوان و فروغ است.این گروه از شاعران نه مثل شیبانی و تندرکیا مدعی ابداع شعر نو بودند و نه شعرنو ایشان مثل اشعار نو مشیری و شهریار غالب های سنتی داشت .انها راهی را که انتخاب کرده بودند را درست ادامه دادند .اما متاسفانه mehr بعداز در گذشت این ستارگان عرصه ادبی ایران شعر نو تبدیل به نوعی شعر شده که فقط شاعر تولید می کند به بیانی ساده تر در حال حاضر تعداد شاعران بیش از شعر خوب در این مملکت است و خیلی راحت هر کسی که چیزی می سراید بعنوان شعر نو می تواند عرضه کند.تفاوت مدعیان زمان نیما با مدعیان زمان ما این است که حداقل انها مطالعات نسبتا زیادی در مورد ادبیات غرب و یا حتی شعر کلاسیک خودمان داشتند ولی متاسفانه افراد به ظاهر شاعر زمانه ما نه سواد شعر کلاسیک دارند و نه مطالعات ی درباره شعر نو
مهر mehr 1392 شهریور 1392 مرداد 1392 تیر 1392 فروردین 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391 آذر 1391 آبان 1391 مهر 1391 شهریور 1391 مرداد 1391 تیر 1391 خرداد 1391 اردیبهشت 1391 فروردین 1391 اسفند 1390 بهمن 1390 دی 1390 آذر 1390 آبان 1390 مهر 1390 شهریور 1390 مرداد 1390 تیر 1390 خرداد 1390 اردیبهشت 1390 فروردین 1390 اسفند 1389 بهمن 1389 دی 1389 آذر 1389 مهر 1389 شهریور 1389 مرداد 1389 آرشيو CATEGORIES
قالب وبلاگ شهرزاد داریوش اشوری صادق هدایت حقوقی سینی احمد شاملو حقوق بین الملل کرم کتاب فلسفه پژمان گاهنبار شیرین گالری محمد محمدزاده ایینه علی ناظم ارین(سینما) 2020 ايينه نگاه رسم لوگو صنعتي خبر واگنر اشكان سگ كشي لا حم خزر روابط بین الملل ازرم خزر محفل دانشجویان روابط بین الملل و علوم سیاسی نیلگون روز قالب های پارس اسكین SPECIFIC
http://www.iranskin.com/news/lhv93adf
No comments:
Post a Comment